Sissejuhatus.
/...
JUHANI: Kui sa peaksid kirjutama näidendi immigrantidest,
siis millest sa kirjutaksid?
EERIK: Immigrantidest?
JUHANI: Jaa. Kogu sellest teemast.
EERIK: See on päris lai teema.
JUHANI: Jaa. Aga millest sa kirjutaksid?
EERIK:... Võtaksin raha ja põgeneksin.
JUHANI: Kuhu?
EERIK: Ma ei tea. Kuhugi, kus on soe.
JUHANI: Ei aga tõsiselt? Millest sa kirjutaksid?
EERIK: Tõsiselt? Vaesusest. Vaesuse kurjusest.
JUHANI: Nii?...
ERIK: Kogu maailma tarkpead on juba kümme aastat üritanud leida lahendust kuidas selle teemaga hakkama saada. Ja nüüd tuled sina ja – palun väga!
Teema lahendatud!
Tõsiselt mõtled või...
.../
Mart Aas (EST)
on vabakutseline kirjutav
näitleja,
“Suusatango” lavastaja ja
üks autoritest.
Teema arendus.
Aprillis 2020 esietendub Soomes, Tamperes, Teatteri
Telakkas “Suksitango” (Suusatango). Immigrantide (soome
keeles “maahanmuuttajat”) teemal. Soomes sama tuline
teema kui meil ja mujalgi. Koostöös teadlaste rühmaga, kes
uurivad põhiliselt Soomes elavaid eestlasi ja venelasi ning
nende suhteid muude rahvustega Soomes, hierarhilisust
nendes suhetes.
Lähtekohad näidendiks ja uurimustööks on erinevad,
sest teatrilavastus keskendub immigratsiooni teemale laiemalt
ja töörühmas on mitmetest eri rahvustest inimesed.
Miks? Sest tundus, et keskendudes vaid eestlastele ja venelastele
Soomes... saaks küll humoorika “keikka”, aga kuna
tagamaid avada teatritükis koos kommentaaridega ei ole
pikemalt võimalik ja kavalehti loevad vaid vähesed, siis
sellega vaid süvendaksime stampe, stereotüüpe eestlastest
ja venelastest.
Seega on mõte avada teemat laiemalt. Sest meile tundus,
et soomlaste endi suhe teistesse rahvustesse, kes elavad
Soomes, on sama oluline, kui suhted eri rahvuste vahel ja
nende võimalik hierarhia soome ühiskonnas.
Jukka Toivonen (FIN) on lavastuse teine eestvedaja ja peaosatäitja.
Mis on tänasel päeval Soome ja kes on soomlased?
Aleksis Kivi kirjutas “Seitse venda” 1860ndatel ja see
ilmus 1870. Tol ajal nii sisult kui vormilt uuenduslik teos
andis läbilõike selleaegsest Soome ühiskonnast, pildi
Soomest ja soomlastest. Kirjelduses tegelase Eero kohta
raamatu lõpus näeb ta Soomet ja soomlaste tolle aja ideaale
nii:
/...
Ja sääraste huvide tõttu laienes ta vaade elu ning maailma
kohta. Sünnimaa polnud talle enam ebamäärane osa ebamäärases
maailmas, ilma mingi teadmiseta, kuskohal ja
missugune. Vaid ta teadis, kus asub see maa, see armas
nurgake maailmas, kus elab, töötab ja võitleb soome rahvas
ning mille põues puhkavad meie esiisade luud. Ta tundis
selle maa piire, selle meresid, ta salaja naeratavaid järvi ja
noid haguaedadena jooksvaid männilisi mäeselgi. Kogu
meie kodumaa pilt, selle sõbralik emapale oli igaveseks
surutud ta südame sügavusse. Ja sellest kõigest kasvas ta
tahe ja püüe meie maa õnne ja hüvangu poole. Tema
julge, väsimatu tegevuse tõttu ehitati kihelkonda mingi
rahvakool, mis kuulus esimeste hulka Soomes. Ja veel
mõne muugi kasuliku ettevõtte viis ta oma kihelkonnas
läbi. – Tema majanduslike hoolitsuste ja pingutuste eesmärgiks
oli ühtesoodu ka see, et ta oma vanemast pojast
oli otsustanud koolitada haritud inimese, teadusmehe
.../ (soome keelest F. Tuglas)
Nüüd on ideaalid mõneti teostunud – soomlased on üks
haritumaid rahvaid. Majanduse üle ei saa ka väga kurta.
Milline on see uus ideaal / visioon / pilt / kujutlusfilm,
mille poole Soome ja soomlased nüüd liiguvad? Maailm
on muutunud, Soome on muutunud, soomlased muutunud.
Põhiliselt külaühiskonnast on saanud miski muu. Kui
milleski saab tänapäeval sama kindel olla kui Aleksis Kivi
ajal, siis selles, et kõik muutub pidevalt. Liigub pidevalt.
Kõik on liikumises ja muutumises.
Silver Sepp
juhib lavastuse muusikalist poolt.
Märksõnu:
fantaasiapillid, suusad,
soome tango. Igatsus.
Kõige oleva
igatsus. Mis paneb liikuma. Elu.
Koos. Töö. Ansambel.
Silver Sepp – kes ei tea, on ka siin: www.silversepp.ee
Aga siin
on ainult e-Silver. Tegelikult on ta
mitmekesisem. Nagu loodus. On
loodud ja loob.
Mida säilitada, mida muuta? Kes on soomlased? Mis
on Soome?
/...
JUHANI: ...Kõnnin kusagil. Ja äkki näen, et mu ümber
on hoopis teine olukord ja teised inimesed kui hetk varem.
OUTO: Seda kutsutakse ka shamanistlikuks retkeks.
JUHANI: Ma ei tea. Aga see on umbes sama nagu
näitlejatel... Mul on juhtunud nii. Harjutasin üht teksti,
oma peas... bussis. Minu tegelane pidi lahku minema...
Seal näidendis... Harjutasin seda stseeni oma peas ja äkki
karjatasin kõrval seisvale naisele: “Ma tahan lahutust!”
FRANCESCA: Juhani!
JUHANI: Vabandust Francesca, ma lihtsalt näitasin
kuidas see...
Kuule aga äkki ma siis olengi näitleja? Ah? Või olin?
Äkki olengi...
OUTO: Mis sinuga juhtus?
JUHANI: Kukkusin end õnnelikuks. Viie meetri kõrguselt
viieks kuuks haiglasse. Lend... õnnetust mehest, kes ei
tea mida oma eluga peale hakata... õnnelikuks meheks, kes
on ära tundnud oma missiooni ja kelle kogu elukogemust
vajatakse nüüd uuel lennul...
„SUKSITANGO”
LAVASTUSE KOHTA LÄHEMALT:
www.suksitango.fi
samal aadressil saab ka kuulata
ja vaadata lavastuse tarbeks eri
rahvustest inimestega tehtud
taustaintervjuusid ning lugeda
DIARA projekti teadlaste artikleid.
Müüsin kõik. Mul on nüüd laboratoorium. Ma võtan
teid kõiki tööle. Me loome koos uue avara pildi Soomest
ja soomlastest... Aleksis tegi eelmise. Me loome uue.
PostAleksis Soomepildi. Esitluse ja nälökuva. Näidendfilmi
– uus vorm, noh. Kutsume presidendi. Ja valitsuse liikmed.
Meie laborisse. Ja esitleme seda. Ja nad saavad aru.
Kõigest! Kõigest!
Antero Pöyhänen – ta on valitsuses, ta on mu klassivend
– nägin teda tänaval ja ta lubas, et ta kutsub nad
kõik kohale... Mul on kõik juba kokku lepitud. Me teeme
selle ära!
OUTO:... Aga...
JUHANI: Ei mingit aga... Ja sina teed uue hümni
muide. Eelmise panid eestlased sujuvalt pihta. See oli nali,
las panid. Aga nüüd teeb eestlane meile uue. Siis on tasa.
1:1. Mis siis veel... Meil seisab ees palju tööd, palju...
.../
LÕppsÕna.
Mida tunneb “indiviid”, kui ta tajub endal suurt koormat,
suurt ülesannet, suurt vastutust? Kas tal on see vastutus
tegelikkuses või ta on selle omale pähe võtnud – et üksi,
Mina!? Pean! Kas säilib vaimne tasakaal? Tihti ei. Ka
Aleksis Kivi puhul mitte. Kuigi on kahtlustatud, et tema
puhul võis tegu olla ka borrelioosi mõjuga, mis tema
teadvuse lõpuks murdis.
Aga võtkem väike risk ja rääkigem siis ka väga (ja liiga)
üldistavalt – nagu ajakirjanduses ikka: Senine töö lavastuse
ettevalmistamisel,- inimeste intervjueerimisel, materjali
kogumisel - on näidanud suurt erinevust inimeste suhtumises
antud teemasse internetikommentaarides ja nö. tavaelus.
Tavaelus on “polariseerumine” ses küsimuses vähene,
s.t. inimeste maailmapilt on isikupärane, pole “puhtaid
liberaale” ja “puhtaid konservatiive”. Aga netikommentaaride
maailmas võimendub “mustvalgesus“. Me tahame
end internetis kellegina “näidata” enamasti. Tegelikkuses
me ei tea, mis on eesriide taga ja kuidas peaks suhestuma
või käituma. Nagu suurte muutuste, uute olukordade
puhul ikka. Kindlust pole. Ja seda kindlamatena üritame
end avalikkuses ja internetis näidata.
See, et meile on suudetud maha müüa idee, et kõik on
kuidagi “polariseerunud” teeb valvsaks. Sest me oleme
selle “lõhestumise” suures osas juba alla neelanud. Äkki ei
peaks? Me ei ole “lõhed”, me oleme inimesed. Ja äkki on
meil siiski 7 miljardit vaadet elule, mitte 2?
Miks meile
seda “lõhet” müüakse?
Kes müüb?
Miks me seda ostsime?
RR.(Rahu. Respekt.) Ära rohkem “lõhet” osta.
Ja mis võidab lõputu
mulina?
Muusika.
Nägemiseni!
Tamperes, aprillis 2020.
|