Ühel päeval
Kunstnik Sven Stambergi teoseid iseloomustab eelkõige
ja ilma igasuguse valehäbita kontseptuaalsus. See, et seda
nii palju on ja ükski kujund, märk, joon või täpp pole
taieses niisama, pani mind sügavalt mõtlema ning tekitas
aukartust. Eelkõige kirjutise autori luulekogus “Kõigil on
alati õigus” esindatud “Väljad ja võimalused” graafiline
sari, mille sügavam tähendus sai arusaadavaks Stambergi
suusõnalisel kaasabil. Kes ometigi graafiliste vahelehtede
ja luuletuste omavahelisse sobivusse ja paigutamisse ei
sekkunud. Seda enam tekitas aga hilisem kokkulangevus
tekstide ja illustratsioonide vahel huvitavaid ja müs tilisi
seoseid. Sveni kujundajana soovitas kuraator Erkki Juhandi
ja rõhutas korduvalt – ilma et ma oleksin Stambergi loominguga
varasemalt tuttav – et see on parim ja ainuvõimalik.
Kust taoline ilmut veendumus Juhandile anti, siis
seegi on saladus. Küllap ta tundis nii minu kui Stambergi
hingelaadi sarnasusi ning nii oli ja ongi.
Väljad ja võimalused
Raamat ei ole
mitte ainult luulekogu vaid poeetiline-graafiline koguteos,
kus pilt täiendab teksti ja loodetavasti ka vastupidi.Eriti
oluline on minu jaoks Stambergi kristlik taust ja lähenemine,
kus mõnest joonest saab Kolmainsus, mõnest täpist
inimeste armastus ja suhe, traagika ja ülestõusmine ning
mõnes minu reas on viide Pühakirjale või kellegi teoloogi
mõtisklus. Sven-Erik Stamberg on kindlasti kristlik kunstnik.
Rõhutan seda teadlikult ja isegi irriteerides, ajal kus
usk või kristlus ise on parimal juhul vanamoeline. Kus aga
ainuvõimalik kunst kunsti pärast on aastatega ja vähemalt
antud maailmas ning ajahetkel ennast ammendamas või
vähemalt kaheldav. Stambergi narratiivides on aga alati
jõud ja sügavam tähendus, lisaks visuaalsele ja silmaga
nähtavale ka lugu ja taust. Nii näen ülesehituselt koguni
seoseid arhitektuuriga.
Stambergi töömeetodid on minu väheste teadmiste
põhjal arhailised ja aeganõudvad. Käsitöö osa on märgiline
ja seda nii graafikas, kus vaataja eeldab kindlasti
arvuti või moodsa tehnika kasutamist, kui ka hilisemad
kollaažid, mis valmivad lõigates ja kleepides ning mitte
Photoshopi kaasabil. Seejärel taies pildistatakse-skänneeritakse
ja paljundadakse. Need kaks tehnilist sekkumist
lisavad valmivale tööle omalaadse juhuslikkuse essentsi
ning mitte vähetähtis pole ka paberi valik ja teose lõplik
kvaliteet. Osa loomingust. Nagu kajastub vaatajale nähtamatult,
kuid seda kindlamini loometöösse peidetud
aeg ja põhjalikkus.
|
|
Ulgumerele |
Rajonismi võimalused. X |
Minu jaoks otsib ja leiab Stamberg kunstnikuna kindlasti
harmooniat ja selgust, teatud religioosset puhtust,
kummalist ning metafüüsilist kirgastumist, ikka suunaga
üles. Viimased ongi narratiivi kõrval kunstniku peamised
trumbid, mingi ainult Stambergile omane lähtekoht, mis
peegeldub igas taieses ja mis on iseloomulikult äratuntav.
Ja kui graafikas esineb vähem lainet või kurvi, siis
kollaažides on ring juba tihti algmaterjalis ja voolavust
rohkem. Olgu selleks detail kellegi pildist või postkaardist,
väljalõige raamatust või vanast fotost. Nagu antud
artikli autori novellikogu “Tööpäeva lõpp” kaanekujundusel,
kus illustratsioonis esinev ja suurendatud aia- või
väravakaunistus annab kaheksa või lõpmatuse tähise. Ja kui eelnevast võib jääda mulje, et Stamberg on eelkõige
igavikulisi traditsioone austav tõsine käsitööline, siis paradoksaalselt
on tema juhtimisel tegutsev rühmitus Vedelik
üks ebakonventsionaalsemaid kunstilisi ühendusi üldse.
Juhindudes eelkõige inimese loovusest ja loominguvajadusest,
selle rahuldamisest millisel viisil tahes. Olgu selleks
füüsiline taies või häppening, rühmituse kokkusaamised
ise. Mida kõige vähem raamistab liikmete professionaalsus
või väljenduskorrektsus. Kus akadeemiline on kõrvuti
amatöörliku hetkeemotsiooni ja viimase sekundi spontaansusega.
Püstine nael puupakus võib olla samuti esteetiliselt
vaadeldav ja kui lisada, et tegemist on päikesekellaga, siis
räägime juba otseselt tarbekunstist. Kuigi julgen arvata, et
Stambergi enda looming on alati märksa sügavama eel- ja
järelooga. See, et kunst ja ilu päästavad maailma, võib olla
ka Sveni kreedo, isegi kaugemale – igasugune looming
päästab maailma – kuid Stambergi puhul lisandub sellele
jätkuvalt ja alati küsimus, et kust sellised tähendused ja
mõisted nagu “kunst” ja “ilu” üldse tulevad ja miks peaks
keegi seda maailma päästma. Või kelle ja mille käest. Seda
võiksid endalt küsida vahel ka teesi pimeusklikud propageerijad.
Liikumised
Sven-Erik Stamberg
Stamberg ei jäta siin valget laiku, millest mööda
hiilida ning see teeb tema loomingu lõpuni usutavaks ja
tõeseks, millekski, mis seisab juba kunstist enesest kõrgemal
või selle kõrval.
Mait Vaik
kirjanik
Kollaažid ja graafika:
Sven-Erik Stamberg |