Epifanio
Epifanio 1 Epifano 2 Epifanio 3 Epifano 4 Epifanio 5 Epifanio 6 Epifanio 7 Epifanio 8 Epifanio nr 9 Epifanio nr 10 Epifanio nr 11 Epifanio 12
Epifanio 13 Epifanio 14 Epifanio 14                  
Igasugune tagasiside on teretulnud. KONTAKT: augustkunnapu@gmail.com, august@epifanio.eu
800

Articles in English

TOIMETAJA VEERG

EPIFANIO SOOVITAB

MINU PLAADIKOGU
DJ Drummie

HARRY PYE POSTKAART LONDONIST
ÖÖ MAA PEAL
Harry Pye

TULEVIKUPAVILJON
Marco Casagrande

KOHTUMISED JÕUGA
Vilen Künnapu

ROBERT COLESCOTT
Udo Kultermann

MIS TEEB FILMIST VÄGA HEA FILMI?
Andri Luup

ILMA KRIITIKA
Nato Lumi

ASTRAHAN
Toivo Tammik

HULL SAKSLANE
Toivo Tammik

INTERVJUU ANDRES EHINIGA

MEESKOND

Hull sakslane

On sümptomaatiline, et sakslastega seoses meenuvad meile eelkõige pedantsus, töökus, distsiplineeritus ja karm kord. Samas on sakslastel ajada alati mingi suurem, parem ja võimsam asi. Mäletame ju Nietzche Zarathustrat, Übermensch’ist rääkimata. Kõige hullem oskab olla vaid hull sakslane.

1940. aastal sündinud Hannsjörg Voth on õppinud puusepaks. Nooruses sooritatud olulised reisid Itaaliasse, Türki, Iraani ja Marokosse vormisid mehe maailmapildi. Õppinud ja tegutsenud küll maalikunsti, graafilise disaini ja reklaami alal, on Voth läbi löönud just 20. sajandi ühe iselaadsema kunstnikunatuurina. Voth valmistab oma paljutähenduslikke ja saladuslikke ideid sisaldavad tööd ette hämmastava põhjalikkusega.

Seitsmekümnendatel hakkas kunstnik ühendama inimtegevuse elemente maastikega. 1976. aasta Veneetsia Biennaali ja 1977. aasta Kasseli Documenta puhul laevatas Voth mõneti endisaegseid laevamehi jäljendades pargasele asetatud meeletu sissemässitud lamava puuslikuga mööda Reini allavoolu, läbides tubli jupi Euroopat, teose hiiglaslikud mõõtmed ja peletislikud parafraseeringud said võimenduse mitmeid riike läbival jõel.

Hannsjörg Voth. Reise ins Meer (1977)

Aktsiooni suurejooneliseks finaaliks oli hiidmonstrumi paganlik põletamine. Kaheksakümnendate keskpaigast on Voth veetnud mitmeid kuid aastast Maroko kõrbes, töötades oma kahe peateose kallal. Need on Himmelstreppe ja Golden Spirale, mida ta on ehitanud koos kohalike töölistega. Tema viimane suurem töö ei ole vähem ambitsioonikas: selleks on seitse torni, mille valmistamisel on kasutatud kohalikku kivi ja mis on seatud sümboliseerima Orioni tähtkuju. Objektide mütoloogia viitab Sumeri-Babüloonia eeposele „Gilgameš”, kusjuures iga torn seitsmest mõõtmetega 40x100m kujutab üht tähte. Tornide tippudes on observatooriumid.

Vothi müüdiloomel on oluline koht tema abikaasal Ingrid Amslingeril, kes on fotograafina intensiivselt tegev oma mehe tegevuse representeerijana.

1981. aasta projekt „Boot aus Stein”, kus domineerib hästitöötav absurdikujund – uppumisele määratud kivist paat. Kunstnik elas ja töötas kuid üksinduses, tahudes vette rajatud püramiidis kivist hiiglaslikku ideaallootsikut, mille lõpuks uputas.

Voth valib oma sümboleid ja motiive vägagi hoolega, samas on need kõik seotud kas õhu, tule, maa või veega (sellele lisanduvad tegelikult ka Hiinas tuntud polaarsuselemendid metall ja puu).

Vothi taies baseerub lisaks sügavatele alltekstidele ka puhtale vormile. Nagu Murdmaa Maarjamäe Memoriaal. Võib tekkida küsimus, kas kaugete kultuuride esindajate Maad külastavad hinged märkavad Vothi ja tema pingutusi. Võib uskuda, et kui üldse kedagi, siis praegu Maa peal tegutsevatest inimestest eelkõige teda.

Hannsjörg Voth. Himmelstreppe (Maroko, 1987)

Hannsjörg Voth. Stadt des Orion (Maroko, 2003)

Toivo Tammik

Toivo Tammik on Tallinnas elav ja töötav arhitekt, kes juhib arhitektuuribürood Ansambel. Vt ka tema lugusid “Eesti kui Suur-Tallinn. Deus absconditus” Epifanios 1 / 2005 ja “Astrahan” käesolevas numbris.