Epifanio
Epifanio 1 Epifano 2 Epifanio 3 Epifano 4 Epifanio 5 Epifanio 6 Epifanio 7 Epifanio 8 Epifanio nr 9 Epifanio nr 10 Epifanio nr 11 Epifanio 12
Epifanio 13 Epifanio 14 Epifanio 14                  
Igasugune tagasiside on teretulnud. KONTAKT: augustkunnapu@gmail.com, august@epifanio.eu
800

Artickles in English

TOIMETAJA VEERG

EPIFANIO SOOVITAB

ARHITEKTUURI OLEMUSEST
Vilen Künnapu

NOERDLINGEN
Udo Kultermann

MIS ON TANTS?
Eve Apro, Aharona Israel

HARRY PYE POSTKAART LONDONIST
Harry Pye

TEATER ON REAALSUS, FILM ON ILLUSIOON
Juhan Ulfsak

MINU VIDEOTEEK
Peeter Simm

MOEST JA ELUST
Reet Ragini Aus

MINU PLAADIKOGU
Holger Loodus

RABA
Leena Torim

EPIFANIO INTERVJUU URSULA LIBLIKASEGA

KULTUSE KORRALDAJAD – KŐIGEPEALT VALIGE ENDALE JUMAL!
Reiu Tüür

GUY ALLOTTI MAALID

MEESKOND

 

mis on tants?

dialoog on peetud Rain Saukasega
kommentaarid – anonüümsetelt inimestelt küberruumist

Mõeldes tantsust, mõtlen ma liikumisvajadusest, eneseväljendusest läbi liikumise - inimese ühest põhivajadusest, millega paljudel meist on tihe seos. Muidugi on olemas Aafrika rituaaltantsud kui teatri algus, maskide kasutamine jne. Selle seos peamiste rituaalide ja vajadustega: võrreldes Aafrika tantsu aafrika arhitektuuriga, nende seost maapinnaga/emake maaga ja viljakusega ning samuti rituaaltseremooniad. Võrdluseks balleti seos gooti kirikuarhitektuuriga, kus püüdluseks on tõus taeva poole - keha maha jätmine, rist kui sümbol jne. Huvitav on vaadelda transsmuusikat tänapäeval ja transipidusid kui muistse tantsu edasiarendust. Paljud vanaaja kultuurid suhtuvad tantsu kui ekstaasi tekitajasse – transs, mis on füüsilisest liikumisest tingitud vaimuseisund…
Tantsu olemuseni jõudmist läbi teksti alustasin uurimisega, mida vanadel kirjutistel tantsu kohta öelda on: hindu tekstides on kirjas, et kogu universum eksisteerib ülima tantsija manifestatsioonina. Igal jumalal on oma tantsustiil, võime lugeda 23st taevalikust olendist, kes tantsivad, et jumalatele meelehead teha ja väljendada liikumise maagiaga ülimat tõde. Hinduismis kasutatakse tantsu kui osa pühast templirituaalist, naispreestritarid ülistavad jumaluse erinevaid omadusi läbi rikkaliku miimikakeele ja liigutuste. Klassikalises kreeka laulus nimetati Apollot, ühte 12 suurimast jumalast, Zeusi poega, meditsiini, muusika ja poeesia jumalat, Tantsijaks. Kreeka liinis on ka Zeusi ennast kujutatud kui tantsijat. Spartas oli seadus, mis kohustas vanemaid lastele alates viiendast eluaastast tantsu õpetama. Juhendajateks olid mehed, tantsides lauldi hümne. Väga varajasel perioodil Kreeka ajaloos kohtus kogu linna elanikest koosnev koor turuplatsil, et anda maa jumalatele ohvriande. Juubeldustega kaasnesid alati ka hümni laulmine ja tantsimine.
Juudi allikad viitavad tantsimisele kui religioossele tseremooniale, tänu ja ülistuse väljendusele. Piibel lubas tantsu kui religioosset rituaali. „Ülistage tema nime tantsides ning tehke talle muusikat tamburiini ja harfiga.” (laul 149:3), „Ülistage teda mängides ja tantsides, ülistage teda mängides keelpille ja flööti.” (laul 150:4). Lõbustusena praktiseeriti tantsu vaid professionaalsete tantsijate poolt. Tantsiti näitamaks rõõmu, rahvuslikel pühadel ja pärast suuri võite ning “etendatuna neidude poolt päevasel ajal avatud väljakutel, teedel või hiites”. Piiblist ei leia ühtegi näidet, kus nii mehed kui ka naised ülistuseks või lõbustuseks koos tantsiksid. Ainsad viited Piiblist, kus tantsu on kasutatud kui sotsiaalset lõbustust, võib leida kirjeldustest, kuidas ebausklikud perekonnnad veetsid aega luksuses lõbutsedes ning kes langesid äkki. Muistne tants oli erinev sellest, mis on tänapäeval lääneühiskonnas teada tantsu mõiste all - tavaliselt oli see ainult naiste osalusega: „Siis Mirjam, prohveteerija, Aaroni õde, võttis tamburiini oma kätte ja kõik naised järgnesid talle, mängides tamburiine ning tantsides.” (Exodus 15:20). Piibli üks toredamaid kirjakohti kirjeldab Davidi omapärast tantsu Jumala kaare ees (2Sam 6:14), millest naised võtsid osa pille mängides. David juhtis koori “katmata”, st kandes ainult linast tuunikat, sest ta mõtles ainult Jumala aule, kiites-austades teda ennastunustavalt, kogu oma väest. Olles algselt kasutusel ainult religioossetel juhtudel ja festivalide ajal, hakati hiljem tantsu kasutama ka tavaelus, kui oldi rõõmsad. Kui küsida inimestelt küberruumis, mis on tants, siis viib see selliste väljendusteni:
Endasse süvenemine, vabadus, teraapia, väljendus, kujundaja, sensuaalsus, armastus, eneseteadlikkus, voog, VAHVA, nirvana, rõõm, lõbu, TAEVAS, ilu, kõrgused, HING, “RÕÕM” – puhas ja lihtne, nautimine, RÜTM, elu, mina, JOOBUMUS, VABADUS, tunne, sisemine, UUENDUS, dirty..., ekstaas, KIRG, unistused, VÄLJA HINGAMINE, HINGAMINE, hüpnotiseeriv, uimastav, vitaalsus, maagia, lendamine, vabadus, kirg, olemas olemine, tantsida: et täelikult, peatumatult, konsentreeritult, kirglikult EKSISTEERIDA, kõik mu meeled on korraga ärkvel ning see juhtub ainult tantsupõrandal, ENERGIA, nagu keegi ootamas et plahvatada?! See ühendab kõik ... väljendus, vabadus, sensuaalsus...see nimekiri on lõputu..., vabastus, kiirus, kommunikatsioon, sõna, mida ma saan tantsida on alalalalallalalalalalalallalalalala …… ÜLE KEEMINE!!!, EUFOORIA!, tants on mu elu!!!!!! unustus, HAPNIK…SEST MA PEAN HINGAMA ET ELADA!, SIION ja HARMOONIA, armastus …see on energia, millega kõik on loodud!!!!, religioon, kurjade vaimude eemale peletamine, alateadvus, nauding, süttimine, FANTAASIA, MITTE stressamine, hülgamine, aja raiskamine, naeratus…, ÜLES TÕSTEV ja VABASTAV, tähtsusetus, TUNDLIKKUS, tants on peegel…kus su tunded peegelduvad, enese hingekosutus, südamevalu, emotsioon, ADRENALIIN, mina ise, liikumine! See on elu!!!!!!! See on nagu su hing vabastaks ennast, NAUDING/LÕBU.

TANTS!! See algab kui teadlik protsess, kui sa õpid oma mõtteid väljendama, kasutades keha ja liigutusi. Kui see on selge, siis saad hakata oma emotsioone väljendama alateadlikult. Peagi kaotab tants oma füüsilise olemuse .. muutub su sisemise mina projektsiooniks.. mängima hakkavad emotsioonid …

Tantsufilmid on peaaegu alati kujunenud kultusfilmideks... mis seal on, mis inimesi nii tugevalt ühendab? Kas see on rõõm, mis on alati tantsufilmidega kaasas, isegi kui lugu ise on dramaatiline...

Wikipedia on üritanud tantsu sõnadesse panna, öeldes:

Tants viitab tavaliselt inimese liikumisele kas siis eneseväljenduse vormina või kasutatuna sotsiaalses, vaimses või etenduse vormis. See on mittesõnaline kommunikatsioonivorm, liikumine graatsiliselt ja rütmiliselt, tantsima kogunenud inimesed teevad rütmiliste sammude (ja liigutuste) seeriaid ajas muusikasse; liikumine etteantud mustris, tavaliselt muusikalise saatega; teha või etendada tantsu; grupp sotsiaalselt tantsimas; hüppamine või liikumine üles ja alla või külgepidi.”

Entsüklopeedia annab samuti näite tantsumängust, millel nimeks tantsumikser: see on osalusmäng tantsijatele, kellel on mõningased kogemused seltskonnatantsudes. Tantsides tuntud seltskonnatantse nagu fokstrott, valss jne, teatud aja tagant tantsijad vahetavad oma partnereid erinevate reeglite järgi. Näiteks: paar tantsib üle tantsupõranda ning läheb vastasseinas lahku, mehed ja naised jalutavad erinevalt poolt saali tagasi algusesse, kus nad kohtavad oma uusi partnereid. Juhuslikkus tekib liikumise erinevast kiirusest ja tihtipeale ka erinevast arvust meestest ja naistest.  

eev: mis on tants?
.rain: tehnilises mõttes või tunnetuslikus mõttes?
.rain: igal juhul peaks tants olema kehaline väljendus
.rain: keha muusika
eev: igas mõttes
.rain: keha planeeritud liikumine
.rain: tants võib olla esteetiline kuid ei pea olema
eev: ei ole alati planeeritud
eev: impro
eev: disko on ka tants
.rain: kuid impro on ikka kontrollitud
eev: käimine on samuti planeeritud tegevus
.rain: sa ei saa improviseerida, kui sul ei ole aimugi, mida sa tead - siis see on lihtsalt rahmeldamine
.rain: käimine on samuti planeeritud tegevus
eev: eve on d’n’b peol ja tantsib, kui asi eriti heaks läheb, siis eve kaotab enda ja ei teadvusta eriti mida teeb
eev: asi pole vähem tants
.rain: kukud maha ja tõmbled krampides?
.rain: kuidas sa pysti seisad, kui sa ei tea, mida sa teed?
eev: a käimine pole tants
eev: ja kontrolli vähenemine ei tee asja vähem tantsuks
eev: igast riitusetantsud - kui tyybid ei anna omale aru, mida teevad = transis
.rain: miks käimine ei ole?
eev: on?
eev: kogu liikumine on tants?
eev: oleneb kontekstist
.rain: kui sa vaatad seda niimoodi, siis miks mitte
.rain: päikesesysteem on ka yks suur tants
.rain: ..aurukatla ymber
eev: see on lääne kultuuriruumi kontseptualism
.rain: misasi?
eev: tiina oli päris turris kanuti uue laine etenduste peale
eev: kus kõiksugu kraami tantsuna esitleti
.rain: ja kus mitte midagi ei liikunud
.rain: point ongi selles, et kui midagi lavastatakse, siis võiks see olla liikumise mõttes huvitav
.rain: see on pigem performance, kunst
eev: tai chi liigub ainult sisemuses
.rain: siis võiks ka teatri kohta öelda, et see on tants
eev: oleneb, kust vaadata
.rain: ja tai-chi’d ei panda lavale
eev: ja kuidas osata vaadata
eev: ja pannakse kyll
.rain: pole näinud
eev: a tants on ka mitte lavalaudadel
eev: enamasti ju
eev: peod
eev: kirjutamine kehaga
.rain: ma ei viitsiks minna vaatama etendust, kus näidatakse, kus on justkui pidutsejad
.rain: see ei tähenda, et ma seda ise klubis ei teeks
.rain: mida sa transis olles öelda tahad?
.rain: kas tantsul on sõnum?
eev: ei pea olema
.rain: ei usu. tal võib olla. aga ma ei usu, et see on algidee
eev: tants ei ole ainult etendus
eev: sa tahad midagi ytelda, ja tants oleks nagu ytlemine s6nu kasutamata
eev: see kehtib ka pidude kohta
eev: ‘ma olen selline isane/emane ja ma olen paaritamisk6lbulik’
eev: tihtipeale
eev: :D
.rain: pidudel võib-olla. aga miks ma siis kodus ka yksi tantsin?
.rain: mida sa uurid?
eev: ma tahan teada, ‘mis on tants’

Mõned filmid:

  1. West Side Story, režissöör Jerome Robbins, Robert Wise, 1961
  2. The Rocky Horror Picture Show, režissöör Jim Sharman, 1975
    “It’s just a jump to the left, and then a step to the right, put your hands on your knees, and....”
    See on kultusfilm, kus vaatajad võtavad osa filmi projektsioonist, tehes ekraani ees igasuguseid liigutusi... Mainitud tants oli audientsi osalust arvestades üks filmi tipphetkedest.
  3. Saturday Night Fever, režissöör John Badham, 1977
  4. Grease, režissöör Randal Kleiser, 1978
  5. Flash Dance, režissöör Adrian Lyne, 1983
  6. Dirty Dancing, režissöör Emile Ardolino, 1987
  7. Shall We Dance?, režissöör Masayuki Suo, 1996
  8. The Tango Lesson, režissöör Sally Potter, 1997
  9. Billy Elliot, režissöör Stephen Daldry, 2000
  10. Dancer in the Dark, režissöör Lars von Trier, 2000
  1. Igale asjale on määratud aeg, ja aeg on igal tegevusel taeva all:
  2. aeg sündida ja aeg surra, aeg istutada ja aeg istutatut kitkuda;
  3. aeg tappa ja aeg terveks teha, aeg maha kiskuda ja aeg üles ehitada;
  4. aeg nutta ja aeg naerda, aeg leinata ja aeg TANTSIDA;
  5. aeg kive pilduda ja aeg kive koguda, aeg kaelustada ja aeg kaelustamisest hoiduda;
  6. aeg otsida ja aeg kaotada, aeg hoida ja aeg ära visata;
  7. aeg rebida ja aeg õmmelda, aeg vaikida ja aeg rääkida;
  8. aeg armastada ja aeg vihata, aeg sõjal ja aeg rahul
    Koguja 3:1-8
   

Eve Arpo

Eve Arpo õpib arhitektuuri Gerrit Rietveldi Akadeemias Amsterdamis ja tegeleb tantsimisega Dansstudio Cascade’is ja Amsterdami Tantsukeskuses. Juulis ja augustis 2005 töötas ta ajakirjanikuna arhitektuuriajakirjas Art4d Bangokis Tais. Vaata ka tema artikleid Amsterdamist ja Paidest Epifanio 1. numbrist ning www.evearpo.com

Eve Arpo
   

Aharona Israel

Aharona Israel on arhitekt, tantsija ja koreograaf. Ta õppis arhitektuuri Iisraelis, teatrit ja tantsu Iisraelis ning Hollandis. Praegu elab ta Hollandis. Viimased tööd: “Argielu eelajalugu” (performance ajast koostöös Eve Arpoga), Amsterdam; “Vahepeal” (tants koostöös Sonja Pregradiga) ja “Laulda”, Amsterdam ja Saksamaa.

   

Rain Saukas

Rain Saukas õppis graafilist disaini Eesti Kunstiakadeemias ja tegeleb kaasaegse tantsuga Fine 5 tantsukoolis Tallinnas.