Epifanio
Epifanio 1 Epifano 2 Epifanio 3 Epifano 4 Epifanio 5 Epifanio 6 Epifanio 7 Epifanio 8 Epifanio nr 9 Epifanio nr 10 Epifanio nr 11 Epifanio 12
Epifanio 13 Epifanio 14 Epifanio 14                  
Igasugune tagasiside on teretulnud. KONTAKT: augustkunnapu@gmail.com, august@epifanio.eu
800

Articles in English

TOIMETAJA VEERG

EPIFANIO SOOVITAB

MINU FILMIKOGU
Peeter Unt

MINU RAAMATUKOGU
Laura Põld

INIMENE JA RUUM
Polina Tšerkassova

MUINASJUTT SELLEST, KUIDAS MUSTLASED MAAILMA LAIALI LÄKSID
Polina Tcherkassova

MUINASJUTT MUSTLASTE PULMADEST
Polina Tcherkassova

ÕPETAMISE MÜSTEERIUM
Vilen Künnapu

RUUMIST JA RUUMILISUSEST
Maija Rudovska

HARRY PYE POSTKAART LONDONIST
Harry Pye

SINU BETOONKUPLITE ALL, MU LINN
Jan Kaus

VAREMETE AKADEEMIA
Marco Casagrande

SENTIMENTAL JOURNEY HOME
Kadri Mälk

ROHTMAA SERVAL
Mehis Heinsaar

SIVTSEV VRAŽEK. PÕIKTÄNAV
Andrei Ivanov

MEESKOND

Minu raamatukogu

Kui nüüd püüda oma raamatukogumises mustreid tuvastada, siis olgu esmalt öeldud, et raamatute ostmine ei ole minu joaks enamasti planeeritud ja teadlik, vaid mingist hetke huvist tulenev käitumine. Näiteks mõne särava õppejõu mõjul raamatu hankimine – gümnaasiumis tuli vist kõigil meie klassist minna otsima Mircea Eliade "Jaaniöö" nimelist teost, kui Indrek Vaino sellele oma unustamatutes filosoofiatundides korduvalt viitas, ja varem oli ehk taoline kooliaja hitt-teos Jostein Gaarderi "Sofie maailm".

Ülikooli ajal, mil eelkõige kunstiraamatute arvelt toas ruumi vähemaks jäi, tekkis väiksesse kogusse ka täiesti uusi sektsioone, näiteks legendaarsete Tõnu Lehtsaare loengute ajel on minu riiulis teosed nagu Viktor E. Frankli "Mõttetahe. Valitud ettekanded logoteraapiast" ja Paul Tillichi "Religioossed kõned" või Tõnu Lehtsaare enese "Suhtlemiskonflikti psühholoogia". Loengukursus "Surija hingehoid" viis selleni, et mõnda aega ei saanud ma raamatupoes mööda minna ühestki teosest, mis surmast kõneles.

Kuid raamatupoodi sattumine võib viia päris suurte rahaliste kadudeni, juhul kui muidugi on, mida kaotada. Viimati juhtus nii sügisel Berliinis Walther König raamatu- ja muusikapoes, kust hankisin peaaegu täieliku Laurie Andersoni diskograafia ning RoseLee Goldbergi kirjutatud monograafia ("Laurie Anderson"). Lisaks oli tol hetkel (või on senini) erihuviks kunsti õpetamise võimalikkus, uhkusega sain riiulisse Brad Buckley' ja John Conomose toimetatud "Rethinking Contemporary Art School" ja Steven Henry Madoffi "Art School: (Propositions for the 21st Century)". Peale seda püüan oma nina mitte raamatupoodi pista, et raamatuomamishimu muud elu väga hapuks ei muudaks.

Peale mõnd eriti mõjuvat näitusekülastust on raske lahkuda kataloogita. Nii jõudis minu riiulisse üks viimaseid pärle – TATE Modernis nähtud Belgia-Mehhiko kunstniku Francis Alÿsi retrospektiivi "A Story of Deception" põhjalik ja rohke pildimaterjaliga kataloog. Või Viinis Mumokis veel tänagi avatud näituse "Hyper Real" kataloog, mis saab üsna kindlalt raskeima raamatu tiitli sõna otseses mõttes (turisti märkus).

Ilukirjanduslikke teosed on minu raamatute hulgas kahetsusväärselt vähe. Ülikoolis juhtub ikka see, et voodi kõrval seisavad pigem virnas erialased lektüürid. Õnneks leidub ka selliseid häid vahepealseid teoseid, üks parimaid näiteid on Ruth Brandoni "Sürreaalsed elud". Kesiselt leidub ka luuleraamatuid, kuigi luuletuste lugemine tekitab kõvasti vähem frustratsiooni – enamasti ei pea ju aja puuduse tõttu küll ühtegi pooleli jätma. Viimati lisandus Maarja Kangro "Heureka". Meeldiv on, et võrdlemisi sageli tuuakse mõni luulekogu kingituseks. Üks kurioossemaid kinkimisi aga oli Matti Moguchi luulekogu "Mina – metsikum mehike", mis oli literaadi enese poolt mu esimese isikunäituse ajal Tartus galeriisse jäetud koos pihtimustega armastusest minu kursusekaaslase vastu. Luulekogu sai korduvalt loetud.

Riiulist võib mõni eriti pika ninaga uurija leida ka rubriikide vastandipaari. Kusagil kasti peidetuna on raamatud tervislikust toitumisest ja kaalu langetamisest, enesekindlal kohal asetsevad seevastu "Riot Grrrl – revolution girl style now", Luce Irigary "An Ethics of sexual difference", Steve Wall "Wisdom's Daughters" või Barbi Pilvre "Formaat", Julia Kristeva "Jälestuse jõud" jne.

Hetkel kannan oma iganädalastel Eesti linnade vahelistel sõitudel kaasas nö öökapiraamatuna Paula Marincola "What Makes a Great Exhibition" ja RoseLee Goldbergi "Performance – live art from the 60s", mis viib mõtted audioraamatuteni – reisikott saaks kergem küll.

Laura Põld
on maalikunstnik,
videokunstnik ja keraamik.
Vaata ka: www.laurapold.com

Foto: Rivo Järvsoo