Epifanio
Epifanio 1 Epifano 2 Epifanio 3 Epifano 4 Epifanio 5 Epifanio 6 Epifanio 7 Epifanio 8 Epifanio nr 9 Epifanio nr 10 Epifanio nr 11 Epifanio 12
Epifanio 13 Epifanio 14 Epifanio 14                  
Igasugune tagasiside on teretulnud. KONTAKT: augustkunnapu@gmail.com, august@epifanio.eu
800

Articles in English

TOIMETAJA VEERG

EPIFANIO SOOVITAB

MINU RAAMATUKOGU
Filipp Krusvall

MUNTINLUPA VANGLAS
August Künnapu

MÕNE SÕNAGA LÄTI MAALIKUNSTI VIIMASTEST ARENGUTEST
Maija Rudovska

LUMI
Leena Torim

PÄEV ILMA MOBIILITA
Eve Arpo, Riin Kranna-Rõõs

NEPAALI IMPRESSIOONID
Vilen Künnapu

KAKS LINNA: LINNAMAASTIKU MUUTUMINE TÄNAPÄEVA HIINAS
Peteris Ratas

HARRY PYE POSTKAART LEEDSIST
Harry Pye

LEO GIDONI RÄNDAV MÕISTUS
Mehis Heinsaar

ANTONIO MACHADO
Lauri Sommer

MUST MASENDUS VALGE LINA PEAL
Andri Luup

KULTUURITUS. KULTUURIVABA PÄEV
Mart Aas

INTERVJUU RUUTMEETRIGA
Mikk Mutso

MEESKOND

Nepaali impressioonid

Teile meeldivad veeuputuse-eelsed mälestusmärgid. Sfinks, püramiidid, kiviringid, dolmenid ja stuupad. Stuupad eelkõige, sest nad on elavamad ja hingavamad kui miski muu.

Jälle istute te lennukis ja liigute ida poole. Helisev Nepaal ja mängutoosilik Kathmandu on teie sihtpunktid. Te tahate eelkõige kogeda hiigelstuupade Swayambhunathi ja Bouddhanathi energeetikat. Te tahate tunda Himaalaja hingust. Kas tõesti kiirgab maailma keskpunkt, Kailasi mägi, oma kiiri kõikjale? Kas tunnetate seal Šambala ja Jumalate Linna olemasolu?

Peale unetut ööd Dehlis maabub lennuk ennelõunasel ajal Kathmandus ja teie suureks rõõmuks paistab hotelliaknast vastu mõistatuslik Swayambhunath ehk Ahvitempel ja selle taustal laiub Kathmandu. Te sõidate taksoga stuupa jalamile ja hakkate trummeldava südame ja kerge peavaluga treppidest üles suunduma.

Põhistuupat ümbritseb suur hulk väiksemaid stuupasid. Kompleksi energeetika on soe, rahulik ja sügav. Öine väsimus ja peavalu kaovad silmapilkselt. Te tajute peatempli kohal kõrguvat kuubikut ja sellel olevaid lemuurlase silmi. Kompleks on elus ja aktiivne. Õnnistate ennast ohvritule suitsuga ja te silmad kohtuvad tseremooniameistri, vanema nunna säravate silmadega. Nende kalliskivide võimas kiirgus avab templi müsteeriumi teile lõplikult. Te ületate mateeria, sisenete jumalikku ringi ja olete osa suurest saladusest. Teie silmad täituvad pisaratega ja te kogete Looja lähedust.

Palveveskid, palvelipud, OUM MANI PADME HUMi muusika, ahvid, mungad ja hipid moodustavad stuupadevahelise sisekosmose ja taamalt paistab läbi päikeseudu püha linn. Te tunnetate, et olete sisenenud eelmiste tsivilisatsioonide elanike võimsasse energiainstrumenti. Erilise jõu annab stuupale aga see, et ta on kasutusel riituseobjektina ja töötab täie auruga.

Te sõidate mägede poole ja jääte linna nimega Pokhara nädalaks peatuma. Palkate endale teejuhi ja sooritate koos temaga mitmed jalutuskäigud mägedesse. Kuueteistkümne aastase giidi nimi on Sūrya, mis tähendab nepaali keeles päikest. Teie vahel tekib usalduslik side ja sümpaatia. Kingite poisile ühe joonistuse. Vastukingiks saate aga pliiatsijoonistuse Kristuse portreega, mis on üllatavalt ekspressiivne.

 

Joonistused: Vilen Künnapu

   

Vaata pilte

Te märkate, et terve linn tantsib ja laulab. Käes on Kolmanda Silma Avamise Festival. Inimesed on vaatamata oma vaesusele säravad ja õnnelikud. On teada, et kahe nädala pärast algab uus festival ja tants algab taas.

Ühel varahommikul sõidate koos Sūryaga mägedesse, et vaadata päikesetõusu. Väikesele ringikujulisele platvormile on kogunenud mitmete maade elanikud. Ja siis ta tõusebki. Punane kera saadab välja oma madalad kiired, mis hakkavad paitama Himaalaja tippude lumiseid püramiide. Te tajute, et planeet elab ja on osa universumi kellavärgist. Ka teie olete selle terviku osa.

Siis laskute koos teejuhiga mööda mägiradasid tagasi linna poole. Te läbite väikeseid mägikülasid, kaljuseid jõesängisid, näete stuupasid ja särasilmseid mägilasi, rippuvaid aedasid, pilvi ja järvesid.

Teekond viib lääne poole džunglisse. Te reisikaaslasteks on kümmekond eesti soost kodanikku, kelle erihuviks on reisimine. Enamikul neist on sensitiivsed võimed. Paistab, et normaalsed inimesed satuvad harva Nepaali. Sealne vibratsioon on selleks liiga kõrge.

Mitmekesine džungli taimestik esitleb end energeetiliste struktuuridena. Malakaga ihukaitsja seletab teile, et kui kohtate tiigrit, tuleb talle kartmatult otsa vaadata, ninasarvikuga kohtumisel on õigem jooksu pista, tehes sik-sakke, ning karu puhul tuleb seljad kokku suruda ja plaksutada. Need abinõud võivad päästa teie elu. Ja seda kõike öeldakse nalja tegemata. Õnneks ei kohta te peale kümnemeetrise püütoni ja väikese ninasarviku muid metsloomi. Ainult elevant, kellel ratsutate, läheb korra lolliks ja hakkab puude vahel amokki jooksma. Supeldes jões õnnestub teil vältida kokkupuuteid krokodillidega.

Te viibite tillukeses Chitwani lennujaamas. See meenutab teile Kirgiisia kolhoosikontorit, koolimaja, haiglat või mõnda muud ühiskondlikku hoonet nõukogude-aegsest minevikust. Politseivormis kaunitar kompab teie kohvrit ja märkab siis teie rinnas indiaani kaktuseõiekujulist talismani. Neiu erutub silmnähtavalt ja kutsub ka teised läbiotsijad seda vaatama.

Väike kohalik lennuk lennutab teid üle Himaalaja eelmäestiku tagasi Kathmandusse. Võtate takso ja asute otsima Louis Kahni projekteeritud Perekonna Planeerimise Keskust. Mitmete eksirännakute järel jõuate juba hämarduva valguse ajal kohale. Maja on kohutavalt ümber ehitatud. Nüüd kannab ta nimetust Tervishoiuministeerium. Vaatamata ümberehitusele on majas ikkagi tunda Kahni müstilist energeetikat. See tekitab teis õnnetunde ja te sukeldute Tameli nime kandvasse vanalinna. Siin on palju restorane, baarisid ja kohvikuid. Siin on ka suurepärased raamatupoed, millede lõpmatud letid on täis ingliskeelset esoteerikat. Te ostate mõned stuupade käsiraamatud, raamatu Yantrast ja raamatu nimega MANDALA. Suurepärast hindu ja tiibeti käsitööd pakuvad tuhanded väikesed poekesed. Tameli tänavatel sõeluvad tuttidega ekshipid ja erinevas vanuses new age’i tegelased. Kostub nepaali ja briti muusikat. On tunda muretut ja kerget vaimu. Ka taksojuhid on rõõmsameelsed. Nende lemmikteemaks on usk, religioonid ja jumalad. Paistab, et siinsed inmesed muust eriti ei hooligi. Ka ei ole siin moodsat arhitektuuri ja kunsti. Arhitektuuriks on stuupad ja templid, kunstiks jumalate kujud, mandalamaalingud, Buddha portreed ja maalid Himaalaja lumistest tippudest. Nii on see siinkandis olnud aegadest aega ja see on hea. Samas võib ka aru saada võimule tulnud maoistide soovist ühiskonda uuendada Hiina mudeli vaimus. Universumis on juba kord nii, et üks energia tasakaalustatakse teisega.

Järgmine päev on Bouddhanathi päralt. Hiigelsuur stuupa paikneb keset ümarat väljakut nii, et majade ja templi vahele jääb ringikujuline tänav. Ühel pool poed, kohvikud ja kunstigaleriid, teisel pool stuupa postamendi valged müürid ja astmed. Kolmeastmelise aluse peal paikneb hiigelkuppel ja sellel omakorda kuubik lemuurlase silmadega. Kuubi pealt algab kolmeteistkümne astmega vaskpüramiid, mis lõpeb silindrilise antenniga, kust lähtuvad nöörid palvelipukestega. Kokku loetleme viis põhitasandit, mis sümboliseerivad maad, vett, tuld, õhku ja eetrit. Olete alati mõelnud algelementide olemuse peale ja alles nüüd mõistate, et Viies Element, eeter, olete teie ise. Teie silmade sära, teie ühendus Kõrgema Jõu ja teie enda Kõrgema Minaga. Koos ringja väljakuga moodustab stuupa hiilgava ruumilise kompositsiooni, selle energeetika on pöörlev, jahe ja täpne. Valgete kuubikute vahel mediteerivad lapseohtu mungad. Koos palvelippude ja palveveskitega on nad stuupa detailideks ja atribuutikaks. Te läbite mitu ringi ümber kupli ja tunnete suurt sisemist rahu. See on veidi erinev tunne kui too, mida kogesite esimesel päeval Ahvitempli juures, kuid peaaegu sama tugev ja stimuleeriv. Olite saanud järjekordse ja väga olulise stuupakogemuse. Te teate nüüd, et stuupad elavad. Nad on energiakeskused, mis vahendavad meile kõrge sagedusega energiat ja nende olemus ulatub üle Atlantise Lemuuriasse. Kogu maailma sakraalarhitektuur on lähtunud stuupast, nii vähemalt tunnetate teie. Te teete stuupast mõned kiired pliiatsijoonistused ja kätkete neisse tükikese pühamu olemusest.

Järelejäänud paaril päeval külastate Kathmandu ja selle lähistel asuvate linnade templitega tikitud väljakuid. Mõistatuslikud mustrid, figuurid ja ehitiste proportsioonid on niivõrd erinevad seninähtust, et viivad mõtted tahtmatult atlantide ja lemuurlaste peale. Te tunnete, et olete neis kohtades kunagi ammu viibinud ja templimeistri, skulptori või preestrina nende loomises osalenud.

Te satute ühte jõeäärsesse templisse, kus korraldatakse põletusmatuseid. Tuleb välja, et kaks tundi peale inimese surma põletatakse ta keha poegade poolt jõeäärsel astmestikul. Allesjäänud tuhk pühitakse pühasse jõkke. Räägitakse, et vaeste kehad, kelle omastel puudub raha põletusmatuse korraldamiseks, visatakse niisama jõkke ning suured kalad söövad nad ära.

Te satute ka väga mõnusasse kloostrisse. See asub Kathmandus mäe otsas, mitte kaugel Bouddhanathist. Selles budistlikus kloostris korraldatakse igale soovijale ühekuulisi meditatsioonikursusi. Lisaks tiibetlastele ja nepaallastele märkate munkade keskel ka õhtumaa kahvanäolisi esindajaid. Ostate kingitusteks mõned palvehelmed, pronksskulptuurid ja vadjrad* ning lendate Dehlisse, et järgmisel päeval alustada pikka tagasiteed. Lennukid on täis teadjamehi, nõidasid, spirituaalseid õpetajaid ja preestreid. Teil tekivad nendega head kontaktid, sest olete ise üks nendest. Te võtate seljakotist joonistusploki ja kannate pliiatsiga sinna lähimate päevade impressioonid. Te saate aru, et jumal elab teis eneses. Te peate kõigepealt ehitama templi enda sisse ja alles siis võite alustada suure maailmatempli ehitamist.

*vadjra - muistsete inimeste instrument telekineesi sooritamiseks

Vilen Künnapu
on Tallinnas elav arhitekt, kunstnik ja õppejõud.
Vt ka tema tekste eelmistest Epifaniotest.